Dag 3: 2 september 1985, Rissjön - Blerikenstugan

Nästa dag börjar i solsken, men det är kallt så handskar och mössa behövs. Leden fortsätter till en början genom björkskog, ovanför Övre Bleriken kommer vi upp på kalfjället. Bakom oss har vi utsikt norrut mot sjöarna Bleriken och Rissjön. När vi närmar oss Blerikenstugan mulnar det på. Vi bestämmer oss för att stanna i stugan över natten. Värden har lämnat för säsongen, en lapp uppmanar oss att betala med inbetalningskort. I närheten av stugan har ett sällskap på omkring tio personer slagit upp sina tält. Ytterliggare en anländer sent på kvällen när det har blivit mörkt. Han har vandrat fort och långt, vad jag förstår från Marsliden. Han verkar stolt över prestationen. Sällskapet går ut till sina tält och vi blir ensamma i stugan. Efter en stund börjar det ösregna. Vi vaknar mitt i natten av att många våta personer kommer in i stugan, det är det tältande sällskapet. De har haft oturen att slå upp tälten precis där regnet bildat en bäck. Allt är genomblött. Efter en timme är det lugnt igen.

Dag 4: 3 september 1985, Blerikenstugan

Det är inga problem att bestämma vad man ska göra idag. Ingenting. Regnet fortsätter och ingen känner för att vara ute. På eftermiddagen är det en stunds uppehåll och då passar vi på att gå upp till en vattensamling någon kilometer bort. Det är stenigt och kargt, och det börjar snart regna igen. Vi återvänder till stugan. Vi somnar till ljudet av regnet som slår mot stugans väggar.

Dag 5: 4 september 1985, Blerikenstugan - Utflykt till Trollskalet

Nästa morgon har vädret blivit bättre, det är till och med solsken. Det våta sällskapet har torkat och ger sig av. Min flickvän känner sig inte helt kurant, så hon stannar i stugan medan jag gör en utflykt till Trollskalet. Jag följer bäcken från Övre Gailanjaure, längs bäcken är det lättvandrat men vid sjön blir det stenigt. Jag går längs den södra sidan av sjön där det är relativt lättframkomligt. Därefter bort till den lilla sjön inne i "skalet". Det är rejält blåsigt, det måste vara trollen som andas. Jag äter min lunch, och återvänder sedan till stugan via den norra sidan av sjön. På kvällen äter vi ärtsoppa med timjan. Efter all frystorkad mat så ärtsoppan en lyxmåltid, min flickvän känner hur krafterna återvänder.