Vandringar - Utrustning

Min utrustningslista. Inte allt av det som är i listan behövs, det beror på vilken typ av tur man tänker sig. Använd det sunda förnuftet. I min lista finns allt som jag någon gång haft med mig. I matlistan finns ingen frystorkad mat, tyckte den var oätbar. Det har kanske ändrat sig med åren, det är ett tag sedan jag provade. Istället har vi konserver, och rökt kött/fisk de första dagarna. Det är lite tyngre, men mycket godare. Packa med förnuft, se denna lista enbart som ett förslag, den passar säkert inte alla. Många kryddar tillvaron med att torka mat själva, och för att lätta på vikten. Jag har bara fuskat lite i det ämnet. Det råder alltid delad meningar om detaljer, men några saker tror jag de flesta är överens om.

Dina fötter vill trivas, de ska ju bära dig i flera mil under flera dagar. Fötterna kommer att avsky dig om du inte har bra kängor eller stövlar. Jag använder stövlar, eftersom jag tycker det är bättre i blöta marker. De är inte så bra på blockmarker eller vandringsleder, som dessutom i regel är torra. De är lite väl instabila över ankeln. Tag med fotkräm e.dyl. och smörj in fötterna, i varje fall mina fötter spricker om de inte smörjs in dagligen.

Ett bra regnställ, även regnskydd för ryggsäcken, som håller torrt under ett dagsregn. Jag packar allt i plastpåsar.

Tältet, hem kärva hem. Det ska kunna överleva storm och regn. Givetvis myggnät. Prova det innan du åker, det är svårt att sätta upp ett tält första gången i storm.

Sköna sängen, dvs sovsäck och underlag, skall hålla dig varm och ge ett mjukt underlag så att man får sin goda nattsömn. Min sovsäck håller till -5 grader, det är inte helt ovanligt med minusgrader under sommaren.

Jag har en ramrygssäck. Jag har som mest packat 32 kg i den, så det håller den för. Man bör ut och provbära innan man ger sig iväg.

Man skall inte vara helt otränad, fast man behöver vara elit ttränad heller. Det är behagligare om man har nårgorlunda god fysik. Min fysik underhålls med joggning 5km någon gång i veckan, cyklar till jobbet (ca 1 mil om dagen). och småturer i omgivningen.

Sommaren kan vara kall, ta med varma kläder, handskar, och mössa. Kläder bör inte vara av ren bomull, som torkar långsamt och kyler. Denna regel bryter jag vilt mot, tycker bomull är skönt att ha, dessutom är jag allergisk mot ull. Försöker därför istället undvika att bli blöt. När jag nuförtiden köper nytt, så blir det med inslag av syntet.

Tid, planera turen så att man slipper springa sista dagen. Beräkna att 20% av tiden vill man inte gå (i varje inte jag) pga dåligt väder, trött, eller en vacker plats att njuta extra av. Vi vandrar cirka 15 km per dag, med 45 minuters vadnring och med 15 minuters paus under vilken man äter lite och dricker mycket.

Hungrig blir man lätt, så ta med närande mat. Choklad ger snabb energi, som inte räcker länge. Bra när man trött. Som kök har jag Trangia med spritbrännare.

Fabrikat vet jag inte mycket om, jag har det jag tycker fungerar. Vikten på sakerna ska man kanske hålla reda på, men det det är jag dålig på.

Alla mängder är per person, för mat är det per person/dag/måtid man har det.

Vatten finns det gott om. Jag dricker det direkt från sjöarna eller bäckarna, men undviker stillastående vatten eller vatten med dy eller glaciärgurs. I sällsynta fall kan man bli sjuk av vattnet, det kan bli förorenat av döda djur eller av djur som gör sina behov i vattnet. Man kan inte skydda sig mot allt. Vattnet smakar gott. Jag bär med mig en 0.7 l plastflaska som fyller för att dricka ur under tiden man går.