|
Vi får en varm och solig dag, temperaturen går upp till
över 20 grader varmt. Vi fortsätter med vår lätta
klädsel. Vi går genom björkskog hela dagen, med bitvis
mycket frodig undervegetaion. Stigen följer Tarraure fram till
Tarrekaisestugan. Rallarrosen blommar. På andra sidan dalen syns
fjället Staika. Stigen är bra, det är torrt i markerna,
inga större nivåskillnader, vilket gör det extremt
lättvandrat. Vi möter några strövandrare, vid
Tarrekaisestugan är det fullt med folk. Det är ett stort sällskap
med tyskar som vandrar Padjelantaleden för att njuta av
fjällvärlden. Så sant, så sant. Det är en
dag och värld att njuta av. Efter stugan lämnar leden
sjön och fortsätter uppe på sluttningen ovanför
älven, som slingrar sig fram i våtmarkerna nere i
dalgångens mitt. Vi får en fin vy över dalgången.
Vi passerar en liten sjö. Skogen är inte så tät längre.
Där stigen åter möter Tarraätno, cirka 1.5 km
från Såmmarlappastugan, är en trevlig glänta
invid älven. Tältet står snart på plats. Vid
älvkanten är det tillräckligt djupt för att man ska
kunna sänka sig ner för ett svalkande bad.
|