Resan dit

Inför resan

Ska vi gå på andra stenar? Undrar min vandrarvän A en dag i mars. Han och hans bekanta J och K O utanför Hamburg planerar att i september åka till Wales och vandra, kanske jag vill följa med? Hans bekanta ordnar allt! Min katt har nyligen dött, så jag kan vara borta en längre tid, och en resa till Wales är något att se fram emot. Wales är ett oskrivet blad för mig, det jag vet är att det finns mycket får där och jag tycker om får. Jag tackar ja. Jag tittar in i min vandrargarderob. Fjällstövlarna och fjällryggsäcken är nog fel utrustning för dagsturer i Wales, liksom det jag har för skånska utflykter. Ett par vandrarkängor och en dagstursryggsäck är vad som behövs. Efter lite letande på nätet om prestanda, recensioner, synpunkter, har jag några kandidater. Nätet i all ära, men sådant vill jag se känna prova och köpa i butik. Efter några besök i stadens butiker, finns det hemma Lundhags Ranger Mid kängor och Fjällrävens 50 liters C2C ryggsäck. Kängor måste gås in. De sitter på mina fötter under flera av mina vandringar i Skåne, bl.a. på Skåneleden, där de känns bra. Ryggsäcken sitter bra på ryggen. Det är också bra träning att vara ute och vandra.

7 september 2008

Min vän A hämtar mig med sin bil kvart i nio. För första gången sedan 1991 så följer mig inte katten och säger "hej då och ha det nu trevligt!". Sorgen är fortfarande stor efter henne. Dagen börjar med ett lätt regn som upphör och det blir tidvis soligt. Det är en händelselös biltur över Öresundsbron och genom Danmark till färjan Rödby - Puttgarden. För många år sedan åkte jag ofta tåg till Geneve och då var det trevligt att fika på färjan. Nu har jag matsäck med mig. Saker förändras. I Tyskland kör vi på små trevliga vägar till As bekanta norr om Hamburg. De har en trevlig välskött, men inte pedantisk, trädgård. Jag "skäms" lite när jag tänker på min "naturtomt" på 22 kvadratmeter. Nåja, jag håller efter det värsta och vill ha det så. De är vegeterianer och vi bjuds på en god vegetarisk lasagne. Vi gör en genomgång av körvägen med hjälp av färdbeskrivningen från "AA route planner". Tidig läggdags, reveljen går halv fem.

8 september 2008

Väckning klockan halv fem, vi ska försöka komma iväg innan köerna börjar bildas vid vägarbetet utanför Hamburg. Det är bestämt att K och A ska turas om att köra idag, J sköter färdbeskrivningen. Jag hänger bara med. Problematisk syn och körovana på stora vägar gör att de ändå inte skulle våga låta mig köra. Vi blir givetvis lite sena, och hamnar i kön vid vägarbetet. Vi genomlider det, sedan bär det iväg på motorväg där J mästerligt håller reda på färden. Jag kommer inte ihåg mycket av färdvägen från min plats i baksätet. Den tar oss genom ett platt Holland där vägen är fylld med långtradare. Solen kommer fram i Belgien. Det är fortsatt platt förbi Gent mot Dunkerque och till Calais. Vi är i god tid för att hinna med P&O Ferries avgång 16.40.

Veteranmilitärbilar med brittisk flagg ställer upp på kajplatsen. De påminner mig om TV serien M.A.S.H. om ett fältsjukhus under Koreakriget. Dover är känt för sina vita klippor, men även Calais har sina. Kanske de har hängt ihop innan en geologisk skilsmässa. En kycklinggryta på båten är fullt ätbar. Från båten ser man inte mycket av klipporna i Dover, man måste troligen vandra utmed dem för uppskatta dem bättre. Ett slott ser ut över havet från krönet. Färjeläget i Dover verkar rörigt. En motorväg för oss förbi småkulligt landskap mot södra London. En lång dags färd måste innehålla en felkörning. Den kommer i sista avtaget mot hotellet, i en "interchange roundabout". Slutmålet är hotellet Travelodge i Whyteleafe south. A och jag delar rum, ett rum med dubbelsäng. Jag sover på soffan. Vi kopplar av i baren på hotellet. Jag med en Tetley, en vattnig bitter öl.

Länkar
Lundhags
Fjällräven
AA route planner
Travelodge

Rygssäcken

Kängorna

Calais