|
14 september 2008
Skönt med en egen frukost efter alla hotellfrukostar. Vi kör
till Minffordd som ligger söder om massivet Cadair Idris.
Härifrån går leden Minffordd path upp till toppen
Penygadair som är 893 m.ö.h. Här finns en parkering med
toalett, där leden börjar bakom toaletten. Till en
början är det brant uppför utmed en bäck grenom
skog, på en platser är trappsteg som underlättar. Det
planar ut något när vi lämnar skogen. Sjön Llyn
Cau ligger i en gryta nedanför massivet, på tre sidor av
sjön stupar det brant ner. Vi tar en paus och njuter av det fina
vädret. Vi svänger av upp på kammen väster om
sjön. Det är bitvis stenigt och brant. J väljer att inte
fortsätta utan vänder för att vänta på oss
längre ner, Vår tanke är att runda och komma ner
österifrån vid Mynydd Moel. Det stupar brant mot sjön,
västerut är det mer långsluttande. Får betar
på de gräsytor som finns. Första toppen är
på 791 m.ö.h. Moln ser hotande ut. Vi kommer fram till ett stängsel som
vi går över på en stätta, därefter kommer vi
ner i en gräsbevuxen sadelsänka.
Därefter är det stenigt uppför till toppen. Innan vi
kommer upp sänker sig molnen och döljer allt, man ser inget av
utsikten. Vi hittar toppröset, nedanför skymtar en byggnad
och några skuggfigurer som rör sig. Byggnaden är ett
skydd vid dåligt väder. Vår tanke att fortsätta
utmed östra kammen överger vi, ingen mening med ett leta sig
fram där i den här dimman. Vi bestämmer oss
istället för att gå samma väg tillbaka.
A tar
samma stig, medan K tar en annan och säger att det är en
bättre stig. De försvinner i dimman, jag följer As val.
Trots all sten syns stigen, den har trampats av många
fötter, och stora stenrösen kantar den. Jag hinner upp A, vi
ropar efter K som inte svarar. När vi är i underkanten av
molnen väntar vi. Men ingen kommer. Han har nog hamnat på
Pony path, som är en annan led men som för oss är helt
fel, och vänder när han insett sitt misstag. Vi möter
vandrare på väg upp, och ber dem hälsa K om de ser
honom att vi så sakteliga går neråt.
Vi väntar en stund vid den 791 meters toppen. I sadeln mellan
topparna kommer en man gående ner ur molnen som döljer
Penygadair. Plötsligt försvinner han bara. Vi går och
ser vart han tog vägen, han går rakt ner för branten
till sjön. Där är en smal ravinliknande ränna som
ser gångbar ut, men ändå! Vi ser hur han
långsamt men säkert kommmer ner. Men ingen K kommer. Vi
fortsätter på den normala leden. Vi träffar på J
sittande på en sten i närheten där vi ursprungligen
tänkt komma ner. Hon sitter och småpratar med två
kvinnor. Sedan kommer K släntrandes, han hade efter ett tag
upptäckt sitt misstag och slagit följe med ett sällskap
tillbaka upp på toppen igen. Vid fem är vi tillbaka vid
bilen.
Jag känner mig mör med förkylningen och lätt feber.
Det regnar på kvällen. Middagen lagar vi i stugan. Jag
är för oteknisk för att förstå
tvättmaskinen, det blir A som löser mysteriet med den.
Länkar
|